Historie

Tv-spillets Historie

Velkommen til Tv-spillets Historie – en spændende historie som er blevet til gennem utallige timers færden på nettet og så mine egne erfaringer med konsollerne. Historien starter i 1949 og slutter år 2002 med GameCube og Xbox’s ankomst.

Gå på oplevelse i Tv-spillets historie – god fornøjelse.

 

Kapitel 1:
De første elektroniske spil (-1972)

Det første elektroniske spil programmeres af A.S. Douglas på Cambridge University og senere producere Willy Higinbotham et spil på et Oscilloskop. Herefter udvikles Computerspillet Spacewar af Steven Russell og endelig opfinder Ralph Bear så det første rigtige spil til TV, alt imens Atari’s grundlægger Nolan Bushnell kigger på…

 

Kapitel 2:
Pong tiden (1972-1975)

Det første TV-spil, Odyssey 1, sendes på markedet af firmaet Magnavox, som senere fusionere med Philips. Atari udgiver Arcade spilleautomaten Pong og går derefter ind på TV-spil markedet. Mange Pong tennis producenter følger efter. Kampen står i starten mellem Ralph Baer og Nolan Bushnell.

 

Kapitel 3:
ROM kapslernes indtog (1976-1979)

I de nye TV-spil, er det muligt at indsætte nye spil med de såkaldte ROM kapsler. Fairchild lægger ud med en primitivt Pong konsol med udskiftelige kapsler men hurtigt efter overtager Atari & Philips. Legetøjs giganten Milton Bradley udgiver MicroVision, det første håndholdte spil med ROM kapsler.

 

Kapitel 4:
Storhedstiden (1980-1983)

Salget af TV-spil eksploderer, nye konsoller ser dagens lys og aldrig har der været så mange konsoller på markedet. Colecovision kommer med spil der næsten ligner de “rigtige” fra Arcade spilleautomaterne og Vectrex konsollen der faktisk er en lille Arcade automat udkommer. Mattel udkommer med en stærk 16-bit konsol der får figurerne til at bevæge sig mere realistisk. Der produceres bunkevis af spil og aldrig har udvalget været så stort. Og pludselig går det galt.

 

Kapitel 5:
Faldet (1984)

Året hvor mange producenter stopper produktionen af TV-spil. Hjemmecomputeren overtager spillemarkedet.

 

Kapitel 6:
Genopdagelse (1985-1989)

Nye producenter med nye visioner er hvad der skal til. Det bliver Nintendo’s Entertainment System der midt i krisen, åbner markedet for Tv-spil igen. Sega dukker op med Sega Master System og Atari prøver at følge med i kapløbet mod de nye konsoller. Atari udgiver en håndholdt konsol samme år som Nintendo’s GameBoy udkommer, Atari’s er endda med farve monitor.

 

Kapitel 7:
Kampen (1990-1992)

Nye kraftige 16-bit konsoller som NEO-GEO dukker op og spillehallerne flyttes hjem i stuerne. Sega producere en håndholdt farve konsol, samt en masse avanceret udstyr til deres nye Mega Drive deriblandt et CD-rom drev. Super Nintendo udkommer og Commodore melder sig på banen med en 32-bit CD-rom konsol, alt imens Sony indleder et samarbejde med Nintendo. Der bliver kamp om pladserne.

 

Kapitel 8:
Cd-rom alderen (1993-1995)

Atari fortsætter og kommer længe før konkurrenterne på 64 bit markedet med deres Jaguar. Sega Saturn og 3DO holder sig til 32-bit og er med på CD-rom bølgen. Premieren på Nintendo’s nye projekt Ultra 64 udskydes og de sender i stedet et 3D monster på gaden i Japan. Men så dukker Sony op med Playstation, en konsol der pludselig skal markedsføres til voksne.

 

Kapitel 9:
Kongen (1996-1997)

Nintendo kommer endelig med Nintendo 64, men salget står stille i forhold til Sony Playstation.

 

Kapitel 10:
Next Generation (1998-2000)

Sega lægger tidligt ud med 128-bit maskinerne. Men der kan ikke rykkes ved Sonys dominans der året efter udgiver Playstation 2 i Europa. Blandt de håndholdte er det Nintendo der styre med GameBoy og det har Neo-Geo svært ved at ændre på med deres alt for dyre Pocket version.

 

Kapitel 11:
Renæssancen (2001-)

Sega opgiver inden 128 bits kampen rigtigt kommer og der er lagt i kakkelovnen, da både Nintendo og Microsoft udkommer med deres konsoller. Kampen er så hård at en priskrig nedsætter konsolpriserne drastisk og de rene spillemaskiner er populærere igen. Nintendo udkommer med endnu en konsol i succesen serien Gameboy.