Kapitel 1:
De første elektroniske spil (-1972)

Det første elektroniske spil programmeres af A.S. Douglas på Cambridge University og senere producere Willy Higinbotham et spil på et Oscilloskop. Herefter udvikles Computerspillet Spacewar af Steven Russell og endelig opfinder Ralph Bear så det første rigtige spil til TV, alt imens Atari's grundlægger Nolan Bushnell kigger på...


1949 På Cambridge University i England lykkes det for første gang at gemme et program i en computer. Computeren bliver kaldt EDSAC og er en kæmpe regnemaskine med et kæmpe strømforbrug.
1952 A.S. Douglas der er studerende på Cambridge, programmerer det kendte brætspil Kryds og Bolle på EDSAC. Der spilles mod computeren på et 35 x 16 display og krydser og boller placeres via en telefondrejeskive. Spillet er verdens første grafiske computer spil.
1958 Fysiker Willy Higinbotham producerer verdens andet elektroniske spil som kaldes "Tennis for two". Med hver sin kontrollerboks kan spillerne "sparke" en lille bold over på modpartens banehalvdel. Spillet vises ikke på en TV skærm som vi kender det i dag, men på et 5" monochrome oscilloskop. Higinbotham tror ikke selv på ideen og tager derfor heller ikke patent. Efter sigende skulle spillet grafisk være mere avanceret, end det første Pong spil der dukker op i 1972.
1961 Steve Russell der er studerende, producerer verdens 3. elektroniske spil. Spillet hedder Spacewar og besår af rumskibene WEDGE og NEEDLE, der kæmper mod hinanden omkring en lille prik der repræsentere solen. Heller ikke Russell tager patent på sin "opfindelse", der ellers bliver beundret meget af en anden student, Nolan Bushnell, senere stifter af Atari.
1963 Et gammelt Japansk firma der producerer spillekort, ændre navn til Nintendo som på Japansk betyder "Himlen belønner hårdt arbejde."
1965 Op gennem 50'erne har det japanske firma Rosen Enterprises importeret arcadeautomater til Japan. I 1965 begynder de at producerer Jukebokse og vælger at ændre navn til SEGA som står for SE-rvice GA-mes. Snart starter de også en egenproduktion af arcademaskiner, beregnet til det amerikanske marked.
1967 Ralph Baer der er emigreret fra Tyskland til Amerika under anden verdenskrig, har en ide til anderledes brug af Tv-apparater. Han producere et spil som kan få folk til at spille elektroniske spil på deres eget fjernsyn, i stedet for at opsøge spillehallerne. Resultatet bliver en protype af et simpelt tennis spil, hvor bolden ikke har nogen vinkel. Den farer lige frem og tilbage indtil en af spillerne flytter battet. Samme år opfinder Ralph også en lyspistol og begynder et samarbejde med ingeniøren Bill Rusch og teknikeren Bill Harrison fra Sanders Associates.
1970 Nolan Bushnell er så vild med spillet "Spacewar", at han bygger sin datters værelse om til et værksted og her vil han producere en Arcade version af spillet. På grund af computerens høje pris, udvikler han i stedet en mindre computer som kun skal kunne én ting: at spille en version af Steve Russell's "Spacewar" som Nolan Bushnell kalder "Computer Space".
1971 Nolan Bushnell sælger rettighederne til Computer Space til firmaet Nutting og i slutningen af 71 kommer de første Arcade spilleautomater ud med spillet. Der bliver produceret 1500 enheder men kunderne finder spillet for svært og det bliver en fiasko. Bushnell starter et firma som han kalder Atari.


Tilbage til Start:              Frem til Kapitel 2: